व्यंग्य कथा - भेड़ें और भेड़िये / हरिशंकर परसाई Satire - Sheep and Wolves / Harishankar Parsai
व्यंग्य कथा - भेड़ें और भेड़िये
हरिशंकर परसाई
Please scroll down for English version
एक बार एक वन
के पशुओं को ऐसा लगा कि वे सभ्यता के उस स्तर पर पहुँच गए हैं, जहाँ उन्हें एक
अच्छी शासन-व्यवस्था अपनानी चाहिए। और, एक मत से यह तय हो गया कि वन-प्रदेश में
प्रजातंत्र की स्थापना हो। पशु-समाज में इस `क्रांतिकारी’ परिवर्तन से
हर्ष की लहर दौड़ गयी कि सुख-समृद्धि और सुरक्षा का स्वर्ण-युग अब आया और वह आया।
जिस वन-प्रदेश
में हमारी कहानी ने चरण धरे हैं,उसमें भेड़ें बहुत थीं –निहायत नेक, ईमानदार, दयालु, निर्दोष पशु जो
घास तक को फूँक-फूँक कर खाता है।
भेड़ों ने सोचा
कि अब हमारा भय दूर हो जाएगा। हम अपने प्रतिनिधियों से क़ानून बनवाएँगे कि कोई
जीवधारी किसी को न सताए, न मारे। सब जिएँ और जीने दें। शान्ति,स्नेह,बन्धुत्त्व और
सहयोग पर समाज आधारित हो।
इधर, भेड़ियों ने
सोचा कि हमारा अब संकटकाल आया। भेड़ों की संख्या इतनी अधिक है कि पंचायत में उनका
बहुमत होगा और अगर उन्होंने क़ानून बना दिया कि कोई पशु किसी को न मारे, तो हम खायेंगे
क्या? क्या हमें घास
चरना सीखना पडेगा?
ज्यों-ज्यों
चुनाव समीप आता, भेड़ों का उल्लास बढ़ता जाता।
ज्यों-ज्यों
चुनाव समीप आता, भेड़ियों का दिल बैठता जाता।
एक दिन बूढ़े
सियार ने भेड़िये से कहा, “मालिक, आजकल आप बड़े उदास रहते हैं।”
हर भेड़िये के
आसपास दो–चार सियार रहते ही हैं। जब भेड़िया अपना शिकार खा लेता है, तब ये सियार
हड्डियों में लगे माँस को कुतरकर खाते हैं,और हड्डियाँ चूसते रहते हैं। ये भेड़िये के
आसपास दुम हिलाते चलते हैं, उसकी सेवा करते हैं और मौके-बेमौके “हुआं-हुआं ” चिल्लाकर
उसकी जय बोलते हैं।
तो बूढ़े सियार
ने बड़ी गंभीरता से पूछा, “महाराज, आपके मुखचंद्र पर चिंता के मेघ क्यों छाये हैं?” वह सियार कुछ
कविता भी करना जानता होगा या शायद दूसरे की उक्ति को अपना बनाकर कहता हो।
ख़ैर, भेड़िये ने कहा,
“तुझे क्या
मालूम नहीं है कि वन-प्रदेश में नई सरकार बनने वाली है? हमारा राज्य तो अब गया।
सियार ने दांत
निपोरकर कहा, “हम क्या जानें महाराज ! हमारे तो आप ही `माई-बाप’ हैं।
हम तो कोई और सरकार नहीं जानते। आपका दिया खाते हैं, आपके गुण गाते हैं”
भेड़िये ने कहा,
“मगर अब समय ऐसा
आ रहा है कि सूखी हड्डियां भी चबाने को नहीं मिलेंगी।”
सियार सब जानता
था, मगर जानकार भी
न जानने का नाटक करना न आता, तो सियार शेर न हो गया होता !
आखिर भेड़िये
ने वन-प्रदेश की पंचायत के चुनाव की बात बूढ़े सियार को समझाई और बड़े गिरे मन से
कहा, “चुनाव अब पास
आता जा रहा है। अब यहाँ से भागने के सिवा कोई चारा नहीं। पर जाएँ भी कहाँ?”
सियार ने कहा,
“मालिक, सर्कस में भरती
हो जाइए।”
भेड़िये ने कहा,
“अरे, वहाँ भी शेर और
रीछ को तो ले लेते हैं,पर हम इतने बदनाम हैं कि हमें वहाँ भी कोई नहीं पूछता”
“तो,” सियार ने खूब
सोचकर कहा, “अजायबघर में
चले जाइए।”
भेड़िये ने कहा,
“अरे, वहाँ भी जगह
नहीं है, सुना है।वहाँ
तो आदमी रखे जाने लगे हैं।”
बूढा सियार अब
ध्यानमग्न हो गया। उसने एक आँख बंद की, नीचे के होंठ को ऊपर के दाँत से दबाया और एकटक
आकाश की और देखने लगा जैसे विश्वात्मा से कनेक्शन जोड़ रहा हो। फिर बोला, “बस सब समझ में
आ गया। मालिक, अगर पंचायत में आप भेड़िया जाति का बहुमत हो जाए तो?”
भेड़िया चिढ़कर
बोला, “कहाँ की आसमानी
बातें करता है? अरे हमारी जाति कुल दस फीसदी है और भेड़ें तथा अन्य पशु
नब्बे फीसदी। भला वे हमें काहे को चुनेंगे। अरे, कहीं ज़िंदगी अपने को मौत के
हाथ सौंप सकती है? मगर हाँ, ऐसा हो सकता तो क्या बात थी !”
बूढा सियार
बोला, “आप खिन्न मत
होइए सरकार ! एक दिन का समय दीजिये। कल तक कोई योजना बन ही जायेगी। मगर एक बात है।
आपको मेरे कहे अनुसार कार्य करना पड़ेगा।”
मुसीबत में
फंसे भेड़िये ने आखिर सियार को अपना गुरु माना और आज्ञापालन की शपथ ली।
दूसरे दिन बूढा
सियार अपने तीन सियारों को लेकर आया। उनमें से एक को पीले रंग में रंग दिया था,
दूसरे को नीले
में और तीसरे को हरे में।
भेड़िये ने
देखा और पूछा, “ अरे ये कौन हैं?
बूढा सियार
बोला, “ये भी सियार
हैं सरकार, मगर रंगे सियार
हैं। आपकी सेवा करेंगे। आपके चुनाव का प्रचार करेंगे।”
भेड़िये ने
शंका की,“मगर इनकी बात
मानेगा कौन? ये तो वैसे ही
छल-कपट के लिए बदनाम हैं।”
सियार ने
भेड़िये का हाथ चूमकर कहा, “बड़े भोले हैं आप सरकार ! अरे मालिक, रूप-रंग बदल देने से तो
सुना है आदमी तक बदल जाते हैं। फिर ये तो सियार हैं।”
और तब बूढ़े
सियार ने भेड़िये का भी रूप बदला। मस्तक पर तिलक लगाया, गले में कंठी पहनाई और मुँह
में घास के तिनके खोंस दिए। बोला, “ अब आप पूरे संत हो गए। अब भेड़ों की सभा में
चलेंगे। मगर तीन बातों का ख्याल रखना– अपनी हिंसक आँखों को ऊपर मत उठाना, हमेशा ज़मीन की
ओर देखना और कुछ बोलना मत, नहीं तो सब पोल खुल जायेगी और वहां बहुत-सी भेड़ें आयेंगी,
सुन्दर-सुन्दर,
मुलायम-मुलायम,
तो कहीं किसी
को तोड़ मत खाना।”
भेड़िये ने
पूछा, “ लेकिन रंगे
सियार क्या करेंगे? ये किस काम आयेंगे?”
बूढा सियार
बोला, “ये बड़े काम के
हैं। आपका सारा प्रचार तो यही करेंगे। इन्हीं के बल पर आप चुनाव लड़ेंगे। यह पीला
वाला सियार बड़ा विद्वान है, विचारक है, कवि भी है, और लेखक भी। यह नीला सियार नीला और पत्रकार है। और यह हरा
धर्मगुरु। बस, अब चलिए।”
“ज़रा ठहरो,”
भेड़िये ने
बूढ़े सियार को रोका, “ कवि, लेखक, नेता, विचारक– ये तो सुना है बड़े अच्छे लोग होते हैं। और ये
तीनों……..”
बात काटकर
सियार बोला, “ ये तीनों सच्चे नहीं हैं, रंगे हुए हैं महाराज! अब
चलिए देर मत करिए।”
और वे चल दिए।
आगे बूढा सियार था, उसके पीछे रंगे सियारों के बीच भेड़िया चल रहा था – मस्तक
पर तिलक, गले में कंठी,
मुख में घास के
तिनके। धीरे-धीरे चल रहा था, अत्यंत गंभीरतापूर्वक, सर झुकाए विनय की मूर्ति!
उधर एक स्थान
पर सहस्रों भेंड़ें इकट्ठी हो गईं थीं, उस संत के दर्शन के लिए, जिसकी चर्चा बूढ़े सियार ने
फैला रखी थी।
चारों सियार
भेड़िये की जय बोले हुए भेड़ों के झुण्ड के पास आए। बूढ़े सियार ने एक बार जोर से
संत भेड़िये की जय बोली ! भेड़ों में पहले से ही यहाँ-वहाँ बैठे सियारों ने भी
जयध्वनि की।
भेड़ों ने देखा
तो वे बोलीं, “अरे भागो, यह तो भेड़िया है।”
तुरंत बूढ़े
सियार ने उन्हें रोककर कहा, “ भाइयों और बहनों ! अब भय मत करो। भेड़िया राजा संत हो गए
हैं। उन्होंने हिंसा बिलकुल छोड़ दी है। उनका `हृदय परिवर्तन हो गया है।
वे आज सात दिनों से घास खा रहे हैं। रात-दिन भगवान के भजन और परोपकार में लगे रहते
हैं। उन्होंने अपना जीवन जीव-मात्र की सेवा में अर्पित कर दिया है। अब वे किसी का
दिल नहीं दुखाते, किसी का रोम तक नहीं छूते।भेड़ों से उन्हें विशेष प्रेम है।
इस जाति ने जो कष्ट सहे हैं,उनकी याद करके कभी-कभी भेड़िया संत की आँखों में आँसू आ
जाते हैं। उनकी अपनी भेड़िया जाति ने जो अत्याचार आप पर किये हैं उनके कारण
भेड़िया संत का माथा लज्जा से जो झुका है, सो झुका ही हुआ है। परन्तु अब वे शेष जीवन आपकी
सेवा में लगाकर तमाम पापों का प्रायश्चित्त करेंगे। आज सवेरे की ही बात है कि एक
मासूम भेड़ के बच्चे के पाँव में काँटा लग गया, तो भेड़िया संत ने उसे
दाँतों से निकाला, दाँतों से! पर जब वह बेचारा कष्ट से चल बसा, तो भेड़िया संत
ने सम्मानपूर्वक उसकी अंत्येष्टि-क्रिया की। उनके घर के पास जो हड्डियों का ढेर
लगा है, उसके दान की
घोषणा उन्होंने आज सवेरे ही की। अब तो वह सर्वस्व त्याग चुके हैं। अब आप उनसे भय
मत करें। उन्हें अपना भाई समझें। बोलो सब मिलकर, संत भेड़िया जी की जय !”
भेड़िया जी अभी
तक उसी तरह गर्दन डाले विनय की मूर्ती बने बैठे थे।बीच में कभी-कभी सामने की ओर
इकट्ठी भेड़ों को देख लेते और टपकती हुई लार को गुटक जाते।
बूढा सियार फिर
बोला, “भाइयों और
बहनों, मैं भेड़िया
संत से अपने मुखारविंद से आपको प्रेम और दया का सन्देश देने की प्रार्थना करता पर
प्रेमवश उनका हृदय भर आया है, वह गदगद हो गए हैं और भावातिरेक से उनका कंठ अवरुद्ध हो गया
है। वे बोल नहीं सकते। अब आप इन तीनों रंगीन प्राणियों को देखिये। आप इन्हें न
पहचान पाए होंगे। पहचानें भी कैसे? ये इस लोक के जीव तो हैं नहीं। ये तो स्वर्ग के देवता हैं
जो हमें सदुपदेश देने के लिए पृथ्वी पर उतारे हैं। ये पीले विचारक हैं, कवि हैं,
लेखक हैं। नीले
नेता हैं और स्वर्ग के पत्रकार हैं और हरे वाले धर्मगुरु हैं। अब कविराज आपको
स्वर्ग-संगीत सुनायेंगे। हाँ कवि जी …….”
पीले सियार को `हुआं-हुआं ‘ के
सिवा कुछ और तो आता ही नहीं था। `हुआं-हुआं चिल्ला दिया।शेष सियार भी `हुआं-हुआं’ बोल पड़े। बूढ़े
सियार ने आँख के इशारे से शेष सियारों को मना कर दिया और चतुराई से बात को यों
कहकर सँभाला,“भई कवि जी तो
कोरस में गीत गाते हैं। पर कुछ समझे आप लोग? कैसे समझ सकते हैं? अरे, कवि की बात
सबकी समझ में आ जाए तो वह कवि काहे का? उनकी कविता में से शाश्वत के स्वर फूट रहे हैं।
वे कह रहे हैं की जैसे स्वर्ग में परमात्मा वैसे ही पृथ्वी पर भेड़िया। हे भेड़िया
जी, महान! आप
सर्वत्र व्याप्त हैं, सर्वशक्तिमान हैं। प्रातः आपके मस्तक पर तिलक करती है,
साँझ को उषा
आपका मुख चूमती है, पवन आप पर पंखा करता है और रात्रि को आपकी ही ज्योति
लक्ष-लक्ष खंड होकर आकाश में तारे बनकर चमकती है। हे विराट ! आपके चरणों में इस
क्षुद्र का प्रणाम है।”
फिर नीले रंग
के सियार ने कहा, “निर्बलों की रक्षा बलवान ही कर सकते हैं। भेड़ें कोमल हैं,
निर्बल हैं,
अपनी रक्षा
नहीं कर सकतीं। भेड़िये बलवान हैं, इसलिए उनके हाथों में अपने हितों को छोड़ निश्चिन्त हो जाओ,
वे भी तुम्हारे
भाई हैं। आप एक ही जाति के हो। तुम भेड़ वह भेड़िया। कितना कम अंतर है! और बेचारा
भेड़िया व्यर्थ ही बदनाम कर दिया गया है कि वह भेड़ों को खाता है। अरे खाते और हैं,
हड्डियां उनके
द्वार पर फेंक जाते हैं। ये व्यर्थ बदनाम होते हैं। तुम लोग तो पंचायत में बोल भी
नहीं पाओगे। भेड़िये बलवान होते हैं। यदि तुम पर कोई अन्याय होगा, तो डटकर
लड़ेंगे। इसलिए अपने हित की रक्षा के लिए भेडियों को चुनकर पंचायत में भेजो। बोलो
संत भेड़िया की जय!”
फिर हरे रंग के
धर्मगुरु ने उपदेश दिया, “ जो यहाँ त्याग करेगा, वह उस लोक में पाएगा। जो
यहाँ दुःख भोगेगा, वह वहां सुख पाएगा। जो यहाँ राजा बनाएगा, वह वहाँ राजा
बनेगा। जो यहाँ वोट देगा, वह वहाँ वोट पाएगा। इसलिए सब मिलकर भेड़िये को वोट दो। वे
दानी हैं, परोपकारी हैं,
संत हैं। में
उनको प्रणाम करता हूं।”
यह एक भेड़िये
की कथा नहीं है, सब भेड़ियों की कथा है। सब जगह इस प्रकार प्रचार हो गया और
भेड़ों को विश्वास हो गया कि भेड़िये से बड़ा उनका कोई हित-चिन्तक और हित-रक्षक नहीं
है।
और, जब पंचायत का
चुनाव हुआ तो भेड़ों ने अपने हित- रक्षा के लिए भेड़िये को चुना।
और, पंचायत में
भेड़ों के हितों की रक्षा के लिए भेड़िये प्रतिनिधि बनकर गए। और पंचायत में
भेड़ियों ने भेड़ों की भलाई के लिए पहला क़ानून यह बनाया ---
हर भेड़िये को
सवेरे नाश्ते के लिए भेड़ का एक मुलायम बच्चा दिया जाए , दोपहर के भोजन में एक पूरी
भेड़ तथा शाम को स्वास्थ्य के ख्याल से कम खाना चाहिए, इसलिए आधी भेड़ दी जाए।
Satire - Sheep and Wolves
Once upon a time, the animals of a forest felt as if
they had reached a stage in their civilization where they should adopt a good
governing system.
And it was decided with a poll that democracy should be
established in Vana-Pradesh. Soon a committee sat down, and a legislature was
made. Soon enough, a Panchayat’s creation was announced which comprised
representatives chosen by different forest animals. These animals could make
laws and govern Vana-Pradesh.
This ‘revolutionary’ change brought along a wave of
happiness since the golden age of pleasure, prosperity and safety had arrived.
Vana-Pradesh, where our story is set, had many sheep – predominantly noble,
honest, gentle, humble, kind, and innocent – who were super cautious even while
eating grass.
The sheep believed their fears would go away now. We
will ask our representatives to make laws so that no living creature harms or
kills anyone. Everyone lives and lets live. Society should be based on peace,
love, brotherhood, and support.
And the wolves here thought that their time of crisis has
arrived. The sheep demography is so huge in the Panchayat that they alone
could form the majority. And if they passed the law for not killing any
creature, then what would we eat? Would we have to chew on grass?
As and when the elections came nearer, the sheep became even
more excited.
One day, an old jackal said to the wolf, “Lord, you look
very gloomy nowadays.”
Near each wolf roamed two-four jackals. When the wolf has
eaten enough of his prey, then these jackals gnaw through the leftover meat on
the bones and suck on it. They walk wagging their tails around the wolf, serve
him and upon getting the chance, howl and praise the wolf.
The old jackal asked with a lot of seriousness, “Maharaj,
why are clouds of concern looming on your face?” That jackal may have known a
bit of poetry or might have plagiarised.
Anyway, the wolf said, “Don’t you know that there will be a
new government in Vana-Pradesh? Our tyranny is now gone.”
The jackal shivered and said, “What do we know, Maharaj! You
are our only mother and father. We don’t know any other government. We eat what
you give and sing your songs.”
The wolf said, “But now the time will arrive when you won’t
even get to chew on dry bones.”
The jackal knew everything but wouldn’t the jackal have
become a lion if he didn’t know how to pretend, not knowing when he knows!
Finally, the wolf explained the matter of elections in
Vana-Pradesh to the old jackal and said in a dismal mood, “The elections are
now coming nearer. There’s no option now except for running away from here. But
where should I go?”
The jackal said, “Master, get yourself enrolled in the
circus.”
The wolf said, “Arey, even there they take in lions and
bears, but we’re so infamous that no one asks for us.”
So, the jackal thought about it a lot and said, “Go to a
museum.”
The wolf said, “Arey, there are no vacancies there either.
I’ve heard that they place humans there.”
The old jackal was now lost in thought. He closed one eye,
pressed his lips with his upper teeth and stared towards the sky, motionless,
as if he was making a connection with Vishwathma. He then said, “Enough, I have
understood everything. Master, what if your wolf-caste gets a majority in the
Panchayat?”
Irritated, the wolf said, “Why are you talking about the
impossible? Arey, our caste is a total of 10 percent and sheep along with other
small creatures is 90 percent. Why will they choose us? Does life ever
surrender itself in the hands of death? But yeah, if it could happen, it would
be so great!”
The old jackal said, “Don’t get upset, Sarkar, give me a
day’s time. Some plan will definitely come up by tomorrow. But there’s one
thing. You will have to do things my way!”
Caught in trouble, the wolf finally accepted the jackal as
his guru and swore to obey him.
The next day, the old jackal brought three jackals along
with him. Among them, he coloured one in yellow, the second in blue and the
third in green. The wolf watched and said, “Arey, who are they?”
The old jackal said, “They are also jackals, Sarkar –
coloured jackals. They’ll serve you. They’ll run your election campaign.”
The wolf doubted, “But who will believe their words? They
are already infamous for deceit.”
The jackal kissed the wolf’s hand and said, “You’re too
naïve. Arey master, one has heard of changing colours; even humans change. Then
these are just jackals. And then the old jackal changed the wolf’s appearance –
placed a tilak on his forehead, put a garland over his neck and stuffed his
mouth with straws of grass. He said, “Now you’ve become a complete saint. Now
we will go to the sheep’s meeting. But keep three things in mind – don’t raise
your fierce eyes, always look down on the ground. And don’t say anything;
otherwise, the secret will be out. And many sheep will be there – beautiful and
soft, so don’t end up devouring them.”
The wolf asked, “But what will the coloured jackals do? What
use will they come to?”
The old jackal said, “They are of great use. They are
the ones who will run all your campaigns. You’ll fight the elections based on
their campaigning. This yellow one is a great intellectual, thinker, poet and
writer as well. The blue jackal is a politician and a reporter. And this green
one is a religious leader. That’s all, let’s go.”
“Wait a second”, the wolf stopped the old jackal, “Poet,
writer, politician, thinker – I’ve heard they are very nice people. But these
three…”
The jackal cut him off and said, “They are not real;
they are coloured, Maharaj! Now let’s not delay; let’s go.” And they went.
The old jackal walked ahead, behind him between the coloured
jackals walked the wolf – tilak on the forehead, garland around the neck and
straws of grass in the mouth. He was walking slowly with utmost sincerity, and
his head bowed down – an idol of humility!”
Thousands of sheep flocked there for that saint’s darshan
whose talks had been spread by the old jackal.
The four jackals hailed the wolf as they went near the crowd
of sheep. The old jackal hailed loudly for the Saint Wolf once. The jackals who
were already sitting in between the sheep crowd hailed him as well.
When the sheep saw it, they said, “Arey run, it’s a wolf.”
The old jackal immediately stopped them and said, “Brothers
and sisters, don’t fear anymore. The wolf king has become a saint. He has
completely given up on violence. He has had a transformation in heart. Today
marks the seventh day since he started having grass. Night and day, he spends
time in bhajans and philanthropy. He has devoted his life to service for the
living. Now he does not hurt anyone, doesn’t even touch anyone’s skin. He has a
special love for the sheep. The Saint Wolf gets tears in his eyes recalling the
sufferings this caste has faced. Due to the atrocities that his own wolf caste
has inflicted on you all; his head is hung in shame. But now he wants to spend
the rest of his life in service and atone for his sins. This morning, an
innocent lamb got a thorn in its foot, so the Saint Wolf removed it with his
teeth, with his own teeth! But when that poor thing passed away in pain, then
the Saint Wolf respectfully performed its rituals. He announced today that he
is donating the pile of bones near his house. Now he has renounced everything.
Don’t fear him anymore; consider him your brother. All hail the Saint
Wolf!”
The wolf stood with his neck hung low – the very idol of
humility. Sometimes in the middle, he would watch the gathered sheep and gulp
his drooling saliva.
The old jackal again said, “Brothers and sisters, I would
have asked the Saint Wolf with my lotus-like face to give you a message of love
and kindness, but he’s overwhelmed with love, he is ecstatic, and his throat is
blocked with emotions. He can’t speak. Now you all look at these three
colourful creatures. You wouldn’t have recognised them. How will you? They are
not creatures of this realm. They are gods from heaven who have come down on
Earth to give us advice. The yellow one is a thinker, poet and writer. The blue
one is a politician and reporter in heaven. And the green one is a religious
leader. Now the king of poets will sing a heavenly song for you. Yes, Kavi ji…”
The yellow one didn’t know anything except for howling hua-hua,
and so he howled. The other jackals followed him. The old jackal, through eye
gestures, asked the others to stop and cleverly handled the matter by saying –
Kavi Ji sings in choruses. But did you all understand anything? How will you
understand? If everyone could understand the poet, then what are they a poet
for? Eternal voices are bursting out of his poetry. They are saying how there
is a god in heaven; likewise, there is the wolf on Earth. Oh, great wolf! You
are everywhere; you are omnipotent. The morning glow applies tilak on your
forehead, the evening rays kiss your face, the wind fans your fire, and your
own glow scatters in lakhs as stars over the sky. Oh, greatness! This
insignificant submits on your feet.”
Then the blue jackal says, “Only the powerful can protect
the powerless. The sheep are very gentle and weak; they can’t protect
themselves. The wolf is powerful, so leave your interests in their hands and
relax. He is your brother too. Both of you are from the same caste. You’re
sheep, and he – a wolf. What is the difference! And the poor wolf is infamous
for eating sheep for no reason. Arey, others eat it and throw the bones near
his door. You people won’t even be able to speak in the Panchayat. The wolf is
powerful. If you face injustice, then he will fight without hesitation. That’s
why choose the wolf to protect your rights and send him to the Panchayat. All
hail the wolf!”
Then the green coloured religious leader advised, “The one
who sacrifices here will gain in the other realm. The one who bears pain will
gain happiness there. Whoever helps make a king here will become a king there.
Whoever votes here will receive votes there. So, everyone vote for the wolf. He
is a giver; he is selfless; he is a saint. I salute him.”
This is not the story of one wolf; this is the story of
every wolf. This is how the word spreads everywhere, and the sheep get
convinced that no one’s a bigger well-wisher or protector of rights than the
wolf.
Now when the Panchayat elections took place, the sheep voted
for the wolves to protect their interests.
The wolves went to the Panchayat as the sheep’s
representatives. And for their well-being, the wolves made this as the first
law – “Each wolf will receive a soft lamb for breakfast, a whole sheep for
lunch and in the evening less food should be taken due to health reasons, so
half sheep should be sent.”
Comments
Post a Comment